“Mijn schilderijen zijn geen schilderijen in de strikte zin van het woord, het is geen schilder-schilderkunst, maar een intellectualiseringsproces rond het beeld-als-beeld.” (Luc Tuymans in interview met Danny Illegems)
Voorafgaand aan de tentoonstellingen die De Pont organiseert, plaats ik de kunstenaar en zijn werk in een breder kunsthistorisch perspectief. Marie-José Eijkemans, hoofd educatie van De Pont, toont de cursisten vervolgens op zaal een preview van de tentoonstelling The return.
De pers noemde Tuymans eerder: ‘Redder van de schilderkunst’, ‘Intelectueel van de hedendaagse kunst’ of ‘Filosoof-gangster van de hedendaagse schilderkunst’, zelf omschreef hij het onlangs liever als: Impressionist van het digitale tijdperk.
“Niemand heeft ooit een schilderij van een gaskamer gemaakt. Ik toevallig wél: ‘Gas Chamber’. Zonder die titel was het misschien alleen maar een schoon schilderijke geweest. Nu zal dat werk problematisch blijven tot de dag dat het verpulverd wordt. Zoiets heeft Morandi niet gedaan.“
We gingen deze avond in op zaken als de relatie van de schilderkunst met de realiteit, met de betekenis van een beeld in een digitaal tijdperk, de kracht van blow-ups en close-ups en conceptueel impresionisme.
donderdag 27 juni 2019
Voor meer info over de tentoonstelling:
https://depont.nl/tentoonstelling/luc-tuymans-1/